New York

Jag vill flytta!
Seriöst!
Jag vill flytta till New York!!!

Vilken underbar stad. Jag skulle kunna stanna hur länge som helst. Bo, jobba och leva.
Jajemen New York Here I come!

Vi har haft en underbar weekenstripp. Var framme fredagskväll, trötta och förväntad efter en resa på 16 timmar. lämnade hus och hem halv sex på morgonen för att tag fakiren ner till Arlanda. Flighten till New York gick 10.40, så jag hann med en del shopping redan på Arlanda. Nån parfym, lite sprit och en massa choklad  :).  För att riktigt komma i stämning så fick jag handlat lite mer parfym på planet.

Vi landade vid 1-2-tiden lokal tid i Newark (+ 6timmar) Fick vänta på någon förvirrad och försenad medresenär innan gruppen kunde ta bussen in till Manhattan där vi bodde på Radisson på 48 th och Lexington. I vänta på en gemensam middag med gruppen så strosade vi ner till FN och gick runt lite i området. Vi stannade även till så att jag kunde få lite hostmedicin eftersom att min halsonda inte hade hunnit gå över innan vi åkte. Jag hostade med varje andetag (tröttande!) De säger ju att i USA kan man få tag på de riktigt starka sakerna.

På lördagsförmiddag åkte gruppen runt Central Park, med stopp och kort vandring runt en av "ponds". Vi stannade till på Chelsea Market, ett gammalt bageri som i dag är en massa små butiker å shoppade lite. Vandra på en del av the High Line, ett nedlagt järnvägsspår som man har byggt om till en grönområde och park.



Vi stannade även till på American Express huvudkontor och såg deras memorial för ”nine-eleven”, samt såg ner på området där Ground Zero ligger. Vi var tillbaka vid hotellet kring 12-tiden. På eftermiddagen gick vi till Rockerfeller Center och åkte hissen upp till "Top of the rock" Där var utsikten fantastiskt över staden.

   

På kvällen så åkte vi taxi upp till Time Square för att äta på restaurangen The View, en restaurang högst upp på hotellet som roterar. det tar ca 1 timme för ett helt varv. God fördrink... :-)  Maten var bra och utsikten bra. Sedan bar det iväg till teater för att se The Addams Family. Liten teaterscen och vi satt nära. Kul och underhållande. Bra drinkar! Tog några "Gomez", vilket kanske bidrog till att man tyckte att den var så himla rolig...

   

Söndagen började med att gruppen åkte upp till Harlem och "slummade", gick runt lite på Harlem Universitets vackra byggnader (helt klart värt ett besök) för att sedan åka till en gospelkyrka. Jag kan förstå att "anden" får vissa damer att svimma i kyrkan. Det var jätte varmt därinne och de hade haft någon typ av rökelse som gjorde det kvalmigt. Sedan var det sed att man klädde upp sig riktigt fint, så damerna hade peruk och hatt med tjocka klänningar och kavaj.  Klart att man tuppar av värmen. Ingen dryck tillåten så man fick inte drick vatten. 2 sjuksköterskor stod beredda att tag hand om dessa damer. Musiken var bra och de sjöng väldigt bra, ungefär vad, man hade förväntat. På väg tillbaka till hotellet släpptes vi av vid centralpark för att vi skulle tag en häst och droska genom parken. Sedan bar det av för shopping i några inredningsbutiker. Jag såg vår TV bänk på Pottery Barns.

 

Vi gick och gick å gick & gick. Var bland annat inne i en Levis butik, vilket inte gav något. Deras största storlek var 34(!) Trötta och färdiga tillbaka på hotellet för att vila lite och sedan ut för att äta. Tyvärr så var den restaurangen som vi hade tänkt stängt, så det blev ett oplanerat besök på okänd restaurang med okey mat, men inte den mysigaste stället lite nerslitet och sunkigt. Återigen en tidig kväll.

Måndagen var det dedikerat till att shoppa och spendera, vilket det oxå blev. Tog taxi upp till Macy´s med en tvättäkta taxichaufför som aldrig slutade prata. Väldigt underhållande! Började på Old Navy´s, som jag hade hittat på nätet, inte riktigt det jag var ute efter. Bra storleker dock, men kvaliteten på kläderna var sämre. Köpte ett par jeans där. Smet in på Footlooker och impulsköpte ett par träningsskor, ASCIS, för att sedan gå på GAP var Magnus hittade lite kläder, nå även jag kom ut därifrån med en tröja. En runda in på Raffels som taxichauffören hade rekommenderat. Vista hade de billiga kläder, men fel åldersgrupp för oss. En kvick lunch och sedan förberedda oss för världens största varuhus. Har hört att man behöver 4 dagar för att gå igenom alla avdelningar. vi fixade ca 1 ½ våning av 8. Här hittade jag ett par jeans (eller rättare sagt många jeans, men köpte bara ett par) Samt hittade en klänning av Calvin Klein som satt som en smäck. När vi lämnade Macy´s på kvällen och skulle tag en taxi tillbaka med alla våra "fynd" så snubblade jag över butiken UNIQLO, en japansk butik som bland annat hade billiga kashmir tröjor, så då var vi tvungna att gå in och jag kom ut med 2 kortarmade polotröjor. :-) Var hemma vid hotellet vid 8-tiden på kvällen. Magnus var helt färdig, så färdig att det inte blev någon utgång eller öl på puben! Vi gick till stekhuset och åt en trevlig middag. Sedan hem och däcka!

    

På tisdagen var det dax att packa resväskorna, med logistiken så att vi fick hem allt. Sista gruppturen gick till Brooklyn på andra sidan av Manhattan innan bussen tog oss ut till flygplatsen för den 14 h långa hemfärd.


Vi var hemma i Ske-hamn vid 1-tiden på eftermiddagen och då kastade vi oss i bilen för att åka ner till Umeå för att hämta katterna. Dumdristigt nu i efterhand. Vi var så trötta i bilen och färden var jobbig då det var mörkt och mycket trafik på E4. Vi borde ha väntat!

...men häftig resa. En stad jag jag definitiv vill till igen. Någon som vill hänga med? 


Kommentarer
Postat av: wera

Välkommen hem ! Ja, ni verkar ha haft en super resa. Klart jag vill me ;) Jag kan flyga, e inte rädd !! suck....... typ ! Fina bilder. Tack för titten :) Innan pension ska jag o du fara ner ! Japp, så får det bli..... ;)

2011-11-29 @ 12:47:15
Postat av: Pia

JA - JAG VILL MED !!!! VILL VILL VILL !!!!!!

2011-11-30 @ 15:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0