Elsies Knäckebröd

Min syster tipsade om ett riktigt och lättlagat knäckebröd.
Jag delar med mig av receptet, men har naturligtvist ändrat lite för att passa mig.
 
2 dl majsmjöl (ca. 65 g / 237 kcal)
½ dl Linfrö (ca. 38 g / 198 kcal)
½ dl Sesamfrö ( 32 g / 205 kcal)
½ dl Solrosfrö (39 g / 238 kcal)
½ dl Pumpafrö (35 g / 203 kcal)
½ dl Olivolja (55 g / 484 kcal)   (Jag använder med citronsmak)
2 ½ dl kokande vatten
Flingsalt
 
Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt de blöta och rör ihop till en gröt.
Bred ut gröten tunt på ett bakplåtspapper
Lägg på ytterliga ett bakplåtspapper på toppen och kavla ut riktigt tunt
Strö över flingsalt
Rista lagom stora storlekar (Detta gör jag efter ca. 40-45 minuter i ugnen då jag tycker att det var lättare.)
Grädda på nederst fals i 150 grader i ca. 1 h.

Njut!
 
Hela plåten ligger på ca 1565 kcal så beroende på hur stora eller små bitar man skär ut, så få man själv räkan ut vad varje bit ger.
Varning dock! Man kan inte sluta när man väl har börjat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0