Svampdolme, ca 45 kcal styck

Det blir ca. 7 små dolmar av receptet.
 
 
34 kcal = 1 lök, hackad, (ca 85 g)
15 kcal = 2 vitlöksklyftor, hackad, (ca 10 g)
29 kcal = 1,5-2 dl färska champinjoner, hackad, (ca 5 stycken 110 g)
49 kcal = 3 dl blomkålsris (185 g)
88 kcal = kålblad ca ½ kål (350 g)
9 kcal = ½ färsk chili, kan uteslutas (23g)
8 kcal = 1 tsk soja
salt & pepper
 
Sätt ungnen på 200 grader
Skölj kålbladen och förväll i ca 3-4 min och låt de rinna av
Fräs lök, svamp och ev. chili
Tillsätt blomkålsriset och krydda.
Bred ut bladen och lägg på röran. Vik till dolmar med skarven ner.
Pensla med soja
Baka i ugn ca 15-20 min.
Kan med fördel serveras med tomatsås.
 
Det var ingen höjdare, men gav mycket mat och därmed mättnad. M tyckte om det.
Man kan även använda sig av stora mangoldblad om man har tillgång till det, med då ska bladen bara förvällas i 2 min och skaftet måste tas bort.
 
   
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Så fine madretter du laver fik mig til at tänke om :) du er så dygtig Janni ja Magnus også kram

Svar: Tack. Vi försöker så gott vi kan. Få bara hoppas att vi fortsättningsvis kan hitta nya recept.
Janni Larsen

2013-08-18 @ 19:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0