Blommor i rabatten

Då har vi äntligen fixat till rabatten mot skogen och planterat blommor.
 
 
Vi har gjort en upphöjdrabatt med sten i och lagt ner baljor för att plantera blommor.
Rabatten består just nu av:
 
   Alunrot - "Silver Scrolls"
Älskar kontrasterna i bladverket.
 
   Kaukasisk förgätmigej
Har små söta blå blommor som blommar på våren. Passar bra ihop i bladverket med alunroten
 
   Stjärnflocka - "Princess Sturdza"
Vi fick tips om en växt som blommar nästa hela säsongen - Sjärnflockan. Jag föll för de med vita blommor. 
 
Sedan kommer vi även att plantera Hosta "Patriot" i stenrabatten.
 
När man nu var runt och letade blommor, så hittar man sånt som inte passar för just den rabatt som var tänkt. Vad göra då??? Jopp, man skapar ytterliga en liten rabatt.
 
Jag blev stormförtjust i den kinesiska smörbollen och dess orange blommor och skulle bara ha den. Vad göra? Vi skapade en ny rabatt uppe i skogen. Då passade jag på att flytta våra Regnbågsbräken (dvärg ormbunke) dit oxå. De har inte trivts där jag först planerade dem. Hoppas att de överlever. Jag flyttade även den sibiriska vallmon som jag fick av svärfar från hans stuga innan de sålde.
 
   Kinesisk smörboll
 
Det har varit kul att planerar rabatten och jag har hittat en massa nya sorter av blommor som jag inte visste fanns. Det finns en Alunrot som har helt ljusoranga blad. Och Stjärnflocka med blommor som är helt vinröda.
 
Jag måste fixa fler rabatter!!
Synd bara att jag inte tycker det är kul att få jord under naglarna och att rensa ogräs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0